I over et årti har vi set konsekvenserne af en fejlslagen skolereform. De nationale trivselsmålinger - senest bekræftet i Trivselskommissionens nye, store rapport - viser desværre en nedadgående kurve.

Lokalt i Herning ser vi mange elever, der er for udmattede til at deltage i fællesskabet efter skoletid.

Spørgsmålet er: Har vores børn mistet retten til bare at være børn?

Efter vedvarende kritik lader det nu til, at budskabet er trængt igennem på Christiansborg. Den nye folkeskoleaftale, der nu rulles ud, er et tiltrængt kursskifte væk fra rigide krav og unødigt lange skoledage.

Det er en chance, vi skal gribe. Kortere skoledage og mere frihed til den enkelte skole kan give vores børn det overskud tilbage, de skal bruge for at trives, lære og deltage aktivt i Hernings stærke foreningsliv - en hjørnesten i vores lokalsamfund.

Som formand for Samrådet for skolebestyrelser i Herning Kommune ved jeg, at de bedste løsninger findes lokalt. Men gode intentioner er ikke nok. Den nye frihed kræver, at vi lokalt sikrer ressourcerne til at styrke fagligheden og efteruddanne vores dygtige lærere og pædagoger.

Vores opgave her i Herning bliver at sikre, at reformen bliver en succes. Nu har vi chancen for at skabe en folkeskole, hvor trivsel og faglighed går hånd i hånd. Den mulighed skal vi gribe - og jeg er klar til at tage min del af ansvaret.